nedladdning

Är det rätt eller fel att ladda ned?

Jag tycker inte att artister ska ta betalt för sin musik. Bara för att det alltid har varit så behöver det inte betyda att det ska fortsätta.

Hur ska man tjäna pengar om man är artist då, undrar nog många. Jag tror att artisterna tjänar tillräckligt utan inkomsterna från såld musik.

När jag var på konsert till exempel, så kostade biljetten åttahundra kronor och konserttröjorna trehundra. Konserten ägde rum i globen, där det finns ungefär 13 000 platser, om man multiplicerar åttahundra med 13 000 får man 10 400 000 kronor. Mycket av det går säkert åt till att hålla konserten men jag tror fortfarande att överskottet som blir, både räcker och blir över. Man kan också tänka på att jag köpte den billigaste biljetten, de dyraste kostade över tvåtusen kronor. Det gör att artisterna, på de tre timmar konserten varade tjänade en himla massa pengar.

Men det viktigaste i frågan tycker jag inte egentligen är om det är rätt eller fel att ladda ned, snarare om det är rätt av regeringen att lägga ned så otroligt mycket energi på en så förhållandevis oviktig sak när det råder lågkonjuktur, bostadsbrist och problem i invandrarpolitiken.


Kommentarer
Postat av: Elias Giertz

Jag är av uppfattningen att det är något staten inte har något med att göra. Artister får väl ta betalt om de vill, det är sjukt om staten ska tvinga musiker att sälja saker gratis.

2010-01-14 @ 21:11:06
URL: http://elkers.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0