Leva i en låda

Bor du i en låda?
Troligen svarar du nej på frågan.

Men är du helt säker då?
Troligen.

Bam!
Där är problemet. Du "vet" massa saker. Du vet att :) blir en smiley om du lutar huvudet åt vänster och du vet att en apelsin är orange.

Du som är konstnär känner till begreppet "teckna det du ser". Det är exakt det jag har tänkt mig att du ska göra nu! Eller kanske inte teckna bokstavligen, snarare tänka.

Tänk dig att du sitter på en buss. Nära dig sitter
- en kille i tjugoårsåldern med ursprung i mellanöstern
- en tjej i femtonårsåldern med piercad läpp och svartsminkade ögon
- en dam i sjuttioårsåldern med gotländsk dialekt och skrattrynkor kring ögonen

Om jag berättade för dig att killen gick till fotbollsmatcher för att slåss och var lågutbildad, att tjejen älskade japan och lyssnade på rock och att damen stickade och var bra på att baka bullar så skulle du tycka att allt var i sin ordning eller hur?

Om jag däremot berättade att killen bakade bullar och älskade japan, att tjejen gick på fotbollsmatcher för att slåss och stickade, att damen var lågutbildad  och lyssnade på rock så skulle allt bli förvirrande i allra högsta grad, eller hur?

Det var som när jag skulle köpa cykel. Jag ville ha en som var lite för liten för att jag tyckte det var bekvämare när man kunde sätta ned en hel fot, men tydligen så skulle man ha en som var mycket större än så.
Varför? frågade jag. Jag kunde se hur de vuxna febrilt försökte komma på en anledning, vilket slutade med ett halvhjärtat "det är lättare att cykla då".

För egentligen visste ingen. Det bara ska vara så. De fick höra det när de var unga och tänker att det är det som är det rätta.

Bara för att vara övertydlig vill jag ge några fler exempel.
Varför ska man ha kniven i höger hand och gaffeln i vänster?
Varför kan man inte äta biff med bearaise till frukost och mackor till middag?
Varför måste man ha likadana strumpor på båda fötterna?

Jag tror att den lådan man trycker in sin hjärna i blir värre med åldern. Fast det finns ju alltid undandag.

Om du tycker att det här är ett intressant ämne kan jag rekomendera boken "sofies värld" av Jostein Gaarder.

Ge gärna exempel på såna saker som du tycker bara är onödiga "lådväggar"!



Kommentarer
Postat av: norea

nu ska jag skriva en random komentar :D



Jag KAN inte äta med kniven i höger! äter alltid tvärtemot o adam som e vänsterhänt o "ska" äta så äter som alla andra asså kniven i höger xD ;D

2010-04-21 @ 21:37:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0