hair today - gone tomorrow

Idag hade jag gymnastiklektion utomhus. Det var varmt och skönt att kunna gå barbent. Då lägger jag märke till det. Alla tjejer har rakade ben. Utom jag.
Jag hävdar att det är helt fel att raka ben, armhålor, plocka ögonbryn etc. Varför ska kvinnor och tjejer göra det men inte männen?

Jag menar, plocka ögonbrynen, kom igen. Det gör extremt ont. Vaxa benen - som att plocka ögonbrynen fast över hela benen.
Förstår någon hur mycket tid som går åt till att raka ben etc.?
Flera av tjejerna jag känner rakar hela benen, från fotled till lår. Några rakar till och med tårna!

Jag frågar dem varför de gör det. "Det känns jobbigt att känna sig äcklig" är ett svar som flera instämmer i.
Vem är det som bestämmer vad som är äckligt?

Vad är det för typ av samhälle vi lever i där tjejer och kvinnor (anledningen till att jag säger tjejer är för att detta börjar i en väldigt tidig ålder) måste ta bort kroppens naturliga skydd för att slippa känna sig äckliga?

Om du rakar/ vaxar ben, skulle jag jättegärna vilja höra några argument.

Till alla er som känner att det här är en bra tanke skulle jag rekomendera att ni köper en flaska hårborttagningskräm, med den växer inte hårstråna ut som stubb och kliar, utan som naturliga fjun som när man var yngre.
Och sen är det bara att spara ut det!

Se det här lite som mustaschkampen mot cancer, fast mer som hårkampen mot skruvade krav och ideal!

Kommentarer
Postat av: jäni

jag tycker att du har en väldigt bra poäng och att idealen som samhället målar upp är sjuka. men ideal existerar ju av en anledning, vi människor behöver något att sträver efter vi behöver ett syfte för att orka med.



men jag tycker att folk ska raka benen, inte bara kvinnor utan alla. jag tycker att det framhäver människokroppens vackra natur, det är som smink, det förskönar och stärker ens drag. Fast det är ju upp till var och en att välja vad man vill göra med sin kropp. själv så rakar jag benen, men inte för att jag förväntas göra det utan för att jag inte känner mig bekväm med håriga ben. men visst håret finns där av en anledning, som ett skydd. men vi är inte längre stenåldersmänniskor, vi har nu kläder som ett extra skyddande lager så jag anser att håret är aldeles onödigt. :D



btw du har väldigt bra åsikter och jag tycker att din blogg är väldigt inspererande :D

2010-05-18 @ 23:06:09
URL: http://lyzmelkpower.blogspot.com/
Postat av: AliceOpal

tack! Det var en bra tanke, har inte tänkt så förut. Själv sminkar jag mig för att jag tycker det är roligt, men din anledning var jättebra och intressant att höra ^^

2010-05-20 @ 09:20:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0